Z důvodu zvýšených objednávek prodlužujeme dobu dodání o 6 dní.

Nezapomněli jste na něco?

Nákupní košík

Nákupní košík je prázdný. Pojďme to napravit :-)

TIP: Inspirujte se našimi novinkami

Potřebujete poradit? Navštivte náš blog

Japonské Furoshiki: jak balit dárky do látky

Chcete krásně zabalit dárek, ale je vám líto, že papír skončí po pár vteřinách v koši? Pojďte se s námi naučit starou japonskou techniku furoshiki, která na balení využívá šátky. Ukážeme vám několik ozdobných způsobů, jak na to. A taky vás vezmeme na výpravu do historie této japonské techniky. 

kreativní balení dárků

Co je to furoshiki?

Furoshiki (風呂敷) je japonské slovo pro čtvercový kus látky, který se používá na zabalení, nošení nebo skladování různých předmětů

Slovo furoshiki vzniklo v 17. století v době Edo (1600–1868), kdy se začaly ve městech rozšiřovat veřejné lázně sentó. Obyvatelé, kteří se přicházeli do těchto lázní vykoupat, si s sebou v kusu látky nosili svoje potřeby nebo šaty na převlečení. Také mohli látku rozložit na podlaze, když se svlékali nebo naopak oblékali. 

furoshiki kreativní balení dárků návod

Samotné slovo furoshiki je složenina: 

1. furo (první dva znaky) znamenají lázeň

2. shiki (třetí znak) – tvar slovesa šiku – znamená rozprostřít, rozložit  

Furoshiki je tedy vlastně jen obyčejný šátek, který dostal toto speciální pojmenování díky svému účelu. Obvykle má rozměry 70×70 nebo 45×45 cm.

Hlouběji do historie furoshiku se ponoříme na konci článku. Teď už pojďme na balení!

Proč balit dárky zrovna do šátků?

  • Z obalu se taky stává dárek. Vyberte šátek, který si obdarovaný užije i po rozbalení, třeba v jeho oblíbené barvě nebo vzoru.   
  • Je to krásná a přitom ekologická varianta balení. Mrzí vás, že ozdobný papír končí po pár vteřinách rozbalování v koši? Šátek můžete používat znovu a znovu. 
  • Šátky se netrhají jako papír. Balení s nimi je daleko jednodušší. Když se vám náhodou balení nepovede a šátek zmuchláte nebo zohýváte, prostě ho vyžehlíte a je jako nový.
  • Zabalíte jakýkoli tvar. V článku vám ukážeme, jak zabalit hranatý předmět (třeba knihu), oválnou krabičku i lahev vína. 
furoshiki kreativní balení dárků návod

Jaký šátek použít?

K balení dárků se vám bude hodit jakýkoli čtvercový šátek. Může být i z pevné látky. Velikost zvolte podle toho, co potřebujete zabalit.

Chcete si furoshiki šátek ušít sami? Podívejte se na náš návod krok na krokem: Jak si ušít hedvábný šátek

Opravdu efektní je balit dárky do dvoubarevných šátků – sešitých ze dvou barevně kontrastujících či doplňujících se barev. Ideálně se k tomuto účelu hodí hedvábný habutaj nebo polohedvábný voál.

Metoda 1: zabalení krabičky

Nejdříve si ukážeme základní způsob balení. Zabalíte s ním krabičky čtvercové, obdélníkové, oválné i kulaté. Použijeme při tom tradiční uzel mamusubi.

1. Krabičku položte doprostřed šátku.

2. Přeložte horní a spodní cíp, aby se téměř dotýkaly krabičky. Pak je přeložte ještě jednou přes ni jako na videu.

3. Vezměte levý a pravý cíp a poskládejte je do tvaru trojúhelníku. Cípy pak přeložte přes krabičku, jak ukazujeme na videu. Jako ozdobu můžete použít větvičku nebo květinu.

4. Zavažte tradičním uzlem mamusubi.

Podrobný postup uvidíte ve videu:

 

Metoda 2: Zabalení lahve

Jak zabalit tak netypický tvar, jako je lahev? Jednoduše! Opět využijete uzel mamusubi, který jste se naučili v předchozím videu. 

1. Lahev postavte doprostřed šátku.

2. Vezměte dva cípy a na vrcholu lahve je svažte do uzlu. 

3. Zbylé dva cípy uvažte okolo lahve a opět přidejte uzel mamusubi. Můžete vložit ozdobu. 

4. Uzel na vrcholu lahve můžete přetvořit v očko, za které dárek ponesete – podívejte se na video

Zpátky do historie: šátky až 1300 let staré

Čtvercová látka má ve skutečnosti historii daleko delší, než je doba Edo. V nejstarší pokladnici Šósóin existují exempláře asi 1300 let staré. Vyráběly se z hedvábí, bavlny, v nejnovější době ze syntetických materiálů.

Na co všechno se furoshiki používalo?

Furoshiki se dalo využít různým způsobem. Japonci z něj například vázali „raneček“ jako nákupní tašku. V látce čtvercového tvaru, která se často sešívala z malých zbytků látek, Japonci nosili zavazadla. Ty největší přenášeli na zádech v šátcích o straně 220 cm

Dárky Japonci balili do šátku z dražšího nebo zdobnějšího materiálu, pokud se tedy k tomuto účelu nepoužila rovnou tzv. pokrývka na dary (japonsky fukusa, 袱紗). Nejdražším materiálem byl přirozeně hedvábný brokát.

Někdy používaly šátky furoshiki i děti na hraní. Naopak například Evropanky a Američanky, kterým se jejich vzorování i materiál velmi líbily, nosily furoshiki na hlavě nebo na krku jako obyčejný evropský šátek.   

Speciálním využitím tohoto šátku bylo zabalení potřeb na čajový obřad, tomu se pak říkalo čadógu no furošiki (茶道具の風呂敷). Šátky byly zhruba o velikosti 50×50 cm a kladly se na ně zvláštní estetické nároky. Ukázky těchto zvláštních furoshiki na čajové potřeby se dochovaly až z doby čajového mistra Koboriho Enšúa (1579–1647).

Uvažte si s námi i furoshiki tašku

Furoshiki je v Japonsku dodnes oblíbené. V šátcích se nenosí jenom nákupy, ale také třeba notebook.  

Pojďte si s námi zkusit uvázat i vlastní tašku

1. Šátek přeložte na půlku, aby vznikl trojúhelník. Na horní straně bude rub.

2. Zhruba v polovině obou cípů udělejte uzly.

3. Přetočte látku na líc a uzly schovejte uvnitř. 

4. Vrcholy dvou cípů svažte. 

Podrobný návod uvidíte ve videu:

 

Květy slivoní i rodové erby na šátcích

Vzorování furoshiki bylo různé, velmi často se výrobci inspirovali ročními obdobími. Například pro předjaří květy slivoní, pro léto květy svlačců, pro podzim červené javorové listy apod. 

Na furoshiki se také vyplatilo umístit rodový erb, protože pak bylo v lázních snazší najít svůj raneček. Velmi často se šátky barvily indigem (jap. aizome 藍染, což je trochu jiná podoba českého modrotisku) a to obvykle přes šablonu (katazome, 型染). 

Některé vzory byly i velmi vtipné. Motiv japonského srpu (kama), kroužku (wa) a slabiky „nu“ napsané abecedou hiraganou dá dohromady slovo „kamawanu“, které znamená „nevadí“, „nevadí mi to“

Různá symbolika byla důležitá, ať už šlo o symboly jednotlivých ročních dob nebo symboly dlouhověkosti, štěstí, prosperity a bohatství. 

Záleželo i na barevnosti. Odkazovala k účelu použití nebo třeba ladila s barvou kimona, do kterého se oblékla dáma, jež furoshiki nesla při sváteční příležitosti.

Komentáře(1)

Renata Moravcová 10 / 6 / 2023

Děkuji, není to jen inspirace, ale teď už vím, co znamená samotné slovo. A také že bylo více druhů šátků. Děkuji Moravcová

1 odpověd skrýt odpovědí
vendy 12 / 6 / 2023

Reakce na: Děkuji, není to jen inspirace, ale teď už vím, co znamená samotné slovo. A také že bylo více druhů šátků. Děkuji Moravcová

My děkujeme za milý komentář a těší nás ujištění, že naše články jsou pro vás obohacením! Pěkný den, Sartor tým

Novinky přímo do vašeho e-mailu

Začněte odebírat náš newsletter a zůstaňte s námi v obraze. Zaručujeme, že vám budeme zasílat jen takové zajímavosti, jaké bychom dostávali rádi i my sami.

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Kontaktní formulář zavřít
Načíst

Máte jakýkoli dotaz nebo problém?

(+420) 777 511 114
sartor@sartor.cz

Jazyk / Language

Měna / Currency

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.